סיפורו של הדגם שלעולם לא יוצא מהאופנה

נעלי אולסטאר צ׳אק 70 - סיפורו של הדגם שלעולם לא יוצא מהאופנה


כיצד הפכו הנעליים של קונברס מנעלי ספורט עבור כדורסלנים מקצועיים, לנעלי אופנה, שממשיכות להיות פופולריות משנות השבעים ועד היום? הסיפור המרתק של החברה שהתמידה להקשיב לקהל הלקוחות שלה ולתת לו בדיוק את מה שהוא מבקש

נעלי אולסטאר החלו את דרכן כנעלי ספורט מקצועיות, לפני יותר ממאה שנה (!). איך הסיפור הזה התחיל וכיצד במשך כל כך הרבה שנים, הנעליים האלה הן עדיין הדבר הכי נכון שיש?

בשנת 1908, כן, ממש ממש מזמן, נוסדה במסצ׳וסטס ארה״ב חברת הגומי ״קונברס״. מרקיז מילס קונברס, מייסד המפעל, שם לו למטרה לנסות ולייצר כל מה שרק ניתן לייצר מגומי. החל מסנדלים, מגפי ציד וצמיגי רכב וכלה בנעלי טניס, ובסופו של דבר, גם נעלי כדורסל, שנועדו להשאיר את צוות העובדים העונתי של קונברס על פס הייצור, לאורך כל השנה (ולא רק בעונות משחקי הטניס). עד מהרה, פס הייצור של נעלי הטניס, עבר הסבה לקו מוצרי כדורסל, כאשר המהפך הושלם סופית בסביבות 1916.


תזמון לא מדהים לפרוץ עם מוצר חדש, ממש במקביל למלחמת העולם הראשונה, ולצד השפעות מגיפת השפעת הספרדית, שהעולם עוד התמודד איתן. עם זאת, ממש באותה התקופה, הכדורסל הפך לפופולרי מאוד בחוף המזרחי של ארה״ב, לאחר שהתחילו להבין שבניגוד לבייסבול או פוטבול אמריקאי, שהצריכו מגרשי ספורט חיצוניים רחבי ידיים (ולכן גם היו מוגבלים בעונות), כדורסל ניתן היה לשחק בחללים מצומצמים בהרבה. כך התחום הזה החל לצבור תאוצה בשכונות עירוניות ובמכללות אמריקאיות, שבמקרה או לא, רבות מהן נמצאו בעיר הולדתה של קונברס.

למרות שהאולסטאר בהחלט לא הייתה נעל הכדורסל הראשונה, ואפילו לא המוצר הראשון אותו שיווקה חברת קונברס, היא התגאתה בפיצ׳רים ייחודיים, שהעניקו לה יתרון על פני המתחרים. אלה כללו את מדבקת העקב, שמוקמה בחלק הפנימי (ולא בחלק החיצוני הבולט יותר), פיצ׳ר שנועד להגן על עצמות הקרסול של השחקנים. אבל הפיצ׳ר של ״דריכת היהלום״, שעדיין קיים היום, היה הבסיס האמיתי והמשמעותי של עיצוב הנעל. הרכיב הזה אפשר לשחקנים לנוע למספר כיוונים ולבלום במהירות.


בשנת 1922, הצטרף לחברה כמאמן וכאיש מכירות, מר צ'ארלס "צ'אק" טיילור, שנתן לחברה ״פוש״ רציני לכיוון הכדורסל המקצועי. לא ברור מי עזר למי יותר, כי  לטיילור לא היו ממש הוכחות שהוא אי פעם שיחק כדורסל באופן מקצועי - אלא שהקשר שלו עם אולסטארס תרם לתדמית המקצועית שלו. הוא היה ״הפנים של החברה״ בכל תחום הכדורסל, הוא הסתובב במגרשים והרחיב את הפופולריות של המשחק, ובכך הוא גם תרם לעניין בהנעלה למשחק. בקיצור, במילים של היום - משפיען. 


צ׳אק טיילור כמותג ספורט בפני עצמו

במטרה לבדל את מוצריה, ולמנף את התרומה של טיילור לתדמית המותג, בשנת 1934 החליטו בקונברס להוסיף את הכיתוב "צ'אק טיילור" לכיסוי העקב הייחודי של הנעל, והוא מתנוסס שם עד עצם היום הזה. 


במהלך השנים, נעשו שיפורים ושינויים קטנים בנעליים, כמו שימוש בבדים בעובי שונה, גומי אחר, ותוספות אחרות, דוגמאת החריצים הקטנים שנוספו סביב הסוליה החיצונית, ותוספת גומי המסייעת לנעל שלא להישחק ולהתבלות.


לבקשת הקהל, ובמיוחד קהל הספורטאים והמאמנים, ב-1957 הושק גם הדגם הנמוך של הנעליים, על מנת לספק יותר ניידות וגמישות לקרסוליים של השחקנים, אך עד היום נעלי אולסטאר גבוהות נחשבות לקלאסיות ולפופולריות ביותר. 


כיצד הפכו האולסטאר מנעלי ספורט למותג אופנה?


בשנות השישים, החלה להתפתח טכנולוגיית בגדי ספורט מתקדמת יותר, והביקוש הגובר לנעלי כדורסל מעור, החל להשאיר את נעלי הבד הצנועות של קונברס מאחור. עם זאת, מחוץ למגרש התחיל להתרקם סיפור אחר. דווקא הדגם הנמוך של אולסטאר, משך את תשומת הלב של קהלים שאינם ספורטיביים. במיוחד צעירים שאוהבים לבלות בחוף הים ולגלוש, אימצו את הנעליים הנמוכות, בשל הקלות בה ניתן לחלוץ אותן עם הגיעם לחוף.

החברה, תוך סקרים רבים והקשבה מעמיקה לקהל הלקוחות שלה, החלה להתאים עצמה לתחום האופנה. ב-1971, השיקה לראשונה נעליים בבדים צבעוניים, בתחילה במטרה לספק למקומות עבודה נעליים בצבע אחיד עבור העובדים, על מנת להגביר את הנאמנות לחברה ואת תחושת השייכות בצוותים.  הם לא ממש ראו את זה בא, אבל הצבעים האלה למעשה אפשרו ל"אולסטאר" להפוך לאלמנט של ביטוי עצמי עבור בני נוער. בסופו של דבר, הנעל הזו הפכה לסמל לאינדיבידואליזם ולזרמים נון-קונפורמיסטיים, וסללה את הדרך להפוך לבחירה המועדפת על פאנקיסטים בשנות ה-70, הקטע של חובבי מטאל בשנות ה-80 והנעליים של סצנת הגראנג' בשנות ה-90.




אבל ככל שנעל הסניקרס הקלאסית התפתחה, חברת קונברס בסופו של דבר פנתה לאחור, ובשנת 2013, הוציאה את הדגם אולסטאר צ'אק 70, שהוא וריאציה על ה״צ'אק טיילור״ מסוף שנות ה-60 וה-70. המאפיינים ששונו והוספו לדגמים של שנות ה-70 הם מראה עגלגל יותר, דופן צדדית גבוהה יותר וקווי מתאר מפוסלים, לצד שמירה על מראה הוינטג' המקורי, עם גומי בגוון צהבהב, המזכיר נעלי ספורט וינטג' אמיתיות, שהספיקו להתבלות קצת.

תוך כשבע שנים, הלוק החדש והיפה, יחד עם הרכיבים המשודרגים, סייעו לעגן את נעלי אולסטאר צ'אק 70 כדגם הדגל של המותג, ומאז גם ניזמו במותג שלל שיתופי פעולה יצירתיים עם מעצבי אופנה בולטים וסלבריטאים מהשורה, שעיצבו יחד עם החברה דגמים מקוריים וייחודיים של הנעליים האלמותיות.

הדגמים הקלאסיים והמיוחדים במרחק נגיעה

באתר של רזילי תוכלו להשיג שלל דגמים של נעלי קונברס, החל מהדגמים הקלאסיים ביותר של צ׳אק טיילור וצ׳אק 70, בשחור, לבן, ובצבע אבן, וגם את הגרסה הנמוכה, בשחור, לבן, צבע אבן וצהוב חרדל. כמו כן, באתר גם כמה דגמים ייחודיים של נעלי ספורט וינטג׳ ונעלי ריצה עם סוליה משוננת גבוהה במיוחד.