איך הפכו הסניקרס של וג'ה לדבר הכי חם בסביבה

איך הפכו הסניקרס של VEJA לדבר הכי חם בסביבה?

 
כיצד התרחשה האבולוציה של נעלי הספורט - מתחום האתלטיקה בלבד, לתחום האופנה, ואיך סצנת ההיפ הופ האמריקאית קשורה לכל זה? מותג הנעליים הצרפתי שמייצר סניקרס שהן גם טרנדיות אבל גם קלאסיות, איכותיות ועמידות בטירוף 


בשנות החמישים, הילדים המגניבים בארה"ב כבר נעלו נעלי ספורט עם הג'ינס החדשים שלהם (שילוב שעורר תמיהה בקרב חלק מבתי הספר). זה היה שילוב שהיה מועדף גם על כוכבים כמו מרלון ברנדו ומרלין מונרו. נעלי הספורט היו נוחות, קז׳ואליות והיה כיף להסתובב בהן. בחוגים מסוימים, הן גם סימנו מרדנות, ורצון לשבור את הכללים המגבילים של החברה.


עם זאת, לקח עוד עשור או שניים עד שנעלי התעמלות הפכו להיות עניין שבשגרה. בשנות ה-70 המותג נייקי נכנס לתמונה, ושיווק נעליים שמטרתן לשפר את הביצועים האתלטיים עוד יותר, דוגמת "דריכת הוופל" האיקונית על הסוליה שפותחה לאחר שהמאמן ביל באוורמן שפך גומי לתוך מגהץ הוופל של אישתו.

בהמשך, הצטרפו לחגיגה גם מותגים כמו אדידס וריבוק, כשכל אחת מהן עיצבה את הדגמים המיוחדים שלה לנעלי ספורט. כך או כך, הכיוון היה ספורט בלבד, ופחות אופנה. 


סצינת ההיפ הופ הרימה את הדגל כשאימצה נעלי ספורט כ״סטריט וור״

נעלי הספורט התחילו להופיע גם מחוץ למגרשים - ברחובות, כאשר ראפרים בולטים מסצנת ההיפ הופ האמריקאית אימצו אותן כחלק מאסתטיקה מבוססת בגדי ספורט, שנולדה מתוך קהילות שחורות של אמנים, בעיקר בערי החוף האמריקאיות. זו מורשת שנמשכת עד היום, ואחד מהביטויים הבולטים שלה הם שיתופי הפעולה הרבים של ראפרים גדולים עם מותגי ספורט. לדוגמא, הדגם של ג'יי זי יחד עם ריבוק ב-2003 ו-Adidas Yeezys, הדגם של קניה ווסט שהפך לסנסציה מטורפת.


דגמים משמעותיים נוספים של נעלי ספורט במאה ה-20 כללו את Converse All Star, שיועדו במקור לשחקני כדורסל. עם זאת, אדידס ונייקי הן שעיצבו את האבולוציה של נעלי הספורט מתחום האתלטיקה לתחום האופנה.


כך עברו נעלי הספורט, או הסניקרס, הסבה דרמטית מתפקידם המקורי, והפכו לאובייקטים מסחריים ואופנתיים. הן כמובן עדיין משמשות עבור ספורט, אבל גם כפריטי הנעלה אופנתיים, כחלק ממערכות לבוש בסגנון ״סטריט וור״ ואפילו באופנת הוט קוטור מוצאים להן מקום לא פעם. לא יהיה מוגזם לומר שנעלי הספורט הטביעו את חותמן כמוצרי תרבות.


שוק הסניקרס העולמי הוערך בכ-79 מיליארד דולר בשנת 2020, והחזאים משערים כי עד 2026, הוא יגיע ל-120 מיליארד דולר. כן, זה ביג דיל.


אופנה עילית: נעלי ספורט של גוצ׳י ובלנסיאגה 


בעשור האחרון, חל שינוי עצום בתפיסה של נעלי ספורט כפריט הנעלה. אנחנו בישראל, פחות מכירות את זה, אבל בחו״ל, בהמון מקומות יש ״דרס קוד״, שחייבים לפעול לפיו. לדוגמא, אסור להגיע לעבודה במכנסיים קצרים ובכפכפים, לא יכניסו אתכן למסעדת יוקרה בבגדי ספורט וכו׳. עד לפני כמה שנים, גם נעלי סניקרס נכללו בז׳אנר של פריטי לבוש והנעלה שאינם הולמים אירועים פורמליים, וננעלו אך ורק למטרות ספורט ופנאי. 


כיום, המצב כבר השתנה לחלוטין, ואפילו מומחי נימוסים והליכות בריטיים כבר מאשרים נעילת סניקרס לצורך סיטואציות מכובדות יותר. אחד הדברים שכמובן נתנו פוש רציני לסיפור הזה, זה כמובן מגפת הקורונה, שהשאירה אותנו בבגדי נוחות במשך חודשים ארוכים של סגר. 


מותגי אופנה עילית מגוצ'י ועד בלנסיאגה מכתיבים את הטון בשוק נעלי הספורט היוקרתיות. בשנת 2017, ה-Triple S של בלנסיאגה הפכו ל״בסט סלרס״ הגדולות  ביותר בשוק נעלי הספורט היוקרתיות, ונראה שהפופולריות שלהן היא בלתי ניתנת לעצירה.


הסניקרס הכי נכונות של הרגע: נעליים של VEJA

אם יצאתן מהבית בשנתיים האחרונות, אין סיכוי שלא נתקלתן באנשים הנועלים נעלי סניקרס, עליהן מתנוססת בגאווה האות "V". אם לא ברחוב, בוודאות שראיתן אותן באינסטגרם, על פאשניסטות מובילות ואולי גם בחנויות כאלה ואחרות. גם אם אף אחת מההנחות לעיל לא תקפה, אין סיכוי שלא חזיתן באייקון הזה על סלבס מהשורה ואפילו מקרון, נשיא צרפת, והדוכסית הבריטית, שאין עליה בפאשן, בחרו בלייבל הצרפתי לצורך אירועים שהם יותר קז׳ואל ופחות פורמליים. בקיצור, אין סיכוי שפספסתן את הסניקרס של veja בסביבה. 


המותג Veja, שנוסד בשנת 2005, שבר את כל מה שידענו בנוגע לאופנתיות ונוחות, ועוד חידוש שהביאו שם לשולחן - ייצור הוגן עם מודעות אקולוגית. על מנת להתחייב שלכל מה שהחברה עושה אין השפעה שלילית כלשהי על הסביבה, Veja מבטיחה שהייצור של נעלי הספורט שלה, מתחילתו ועד סופו - הוא אתי, בר קיימא וידידותי לסביבה.


באתר של רזילי תוכלו למצוא מגוון דגמים של נעלי VEJA, שעל אף שכרגע הן הכי טרנדיות, אתן יכולות להיות רגועות שהעיצובים מספיק קלאסיים כדי להישאר רלוונטיים עוד שנים קדימה, ועוד זריקת הרגעה - הנעליים האלו מיוצרות בפס ייצור קפדני במיוחד ובאיכות גבוהה, כך שהן גם עמידות מאוד. בקיצור, רכישה שהיא הכי WIN WIN. 


באופן כללי, סניקרס לבנות קלאסיות הן משהו שכל אחת צריכה בארון שלה, והן הפריט הכי שימושי, נוח ועם הבחירה הנכונה, גם הכי סטייל. 


לא רק עם קניה ווסט: שיתוף הפעולה של אדידס עם סטלה מקרטני

אז כאמור, אדידס היו בין המותגים הראשונים שהרימו את הכפפה ועיצבו נעלי ספורט שהן גם סופר מקצועיות וטובות לגוף, אבל גם סופר פאשן. ראינו את זה בשיתוף הפעולה שלהם עם קניה ווסט ובעוד פרויקטים רבים וטובים. אחד משיתופי הפעולה המהממים שלהם, שלא סתם כבר הפך לעניין מתמשך, הוא עם המעצבת הנחשבת סטלה מקרטני, שהיא גם הבת של, כן… באתר תוכלו למצוא שלל פריטים יפהפיים שנוצרו במסגרת החיבור הזה, וביניהם גם נעלי אדידס וסטלה מקרטני, שהן כנראה הדבר הכי קול שיצטרף למלתחה שלכן.